onsdag 11 april 2012

Tekakor med vetekli

Det här receptet är taget från en av mina bakböcker som jag haft i evigheter. Har bakat detta bröd flera gånger och det blir lika uppskattat varje gång. Om man vill kan man byta ut vetekliet mot vanligt mjöl men jag tycker vetekliet tillför tekakorna extra god smak!
 
Ingredienser
100 g margarin eller smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
2 dl vetekli
1.2 liter vetemjöl (vetemjöl special om skafferiet tillåter).

1. Smält fettet i en kastrull och häll i mjölken och låt vätskan bli 37 °C. Smula ner jästen i en degbunke och lös upp den med lite av degspadet. Häll i resten av degvätskan tillsammans med övriga ingredienser. Arbeta degen väl, speciellt om du har i vetemjöl special. Strö mjöl på degen och låt degen jäsa under duk till dubbel storlek, ca 30 min.
2. Ta upp degen och kavla ut den på bordet till en ca 1 cm tjock kaka. Skär ut  kakor  med t ex tefat (ca 10 cm i diameter). Lägg dem på en smord eller bakplåtspappersklädd plåt. Nagga och låt dem jäsa i ytterligare 30 minuter. Grädda till sist kakorna mitt i ugnen i 250 °C i ca 8 minuter tills de fått en fin färg.

Inga kommentarer: