måndag 17 september 2012

Ljuvlig vinbärskaka med marängtäcke

Halloj alla bakälskare! Jag ber ännu en gång så hemskt mycket om ursäkt för den dåliga uppdateringen. Just nu känner jag mig som världens sämsta bloggare men som en del av er vet så läser jag nu sista terminen på lärarutbildningen. Massvis med läsning, skrivuppgifter, praktik och examensarbete fyller just nu mitt "underbara schema". Så jag har en hel del jag måste hinna med fram till jul. Jag hoppas ni har överseende med att jag inte kommer att kunna uppdatera bloggen ofta utan endast ett par inlägg i månaden. 

En kanske lite roligare nyhet är att jag har detta smarriga recept på vinbärskaka med saftigt marängtäcke att bjuda på. Denna kaka är väldigt lätt att göra och går jättebra att frysa in i mindre bitar. Blanda gärna olika sorters vinbär (svarta, röda och vita), då blir smaken mer spännande!  :) Lycka till! 

Ingredienser
60 gram smör eller margarin
5 dl vetemjöl
1.5 msk vaniljsocker
2,5 dl socker
2,5 tsk bakpulver
4 st äggulor
2 dl mjölk
2 msk hett vatten

Marängtäcke:
4 st äggvitor
2 dl socker
3 dl vinbär (färska eller frysta)
1. Börja med att klä en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper och sätt ugnen på 180 °C.
2. Förbered sedan äggen genom att separera äggulorna från äggvitorna.
3. Vispa socker och smör vitt och pösigt.


4. Tillsätt äggulorna, ett i taget och vispa så att allt är blandat.
5. Blanda alla torra ingredienser i en egen skål och häll i äggsmeten. 
6.Tillsätt mjölken och sedan vattnet.Rör om till en jämn smet och häll smeten i långpannan. Grädda i ca 15 minuter.

Marängsmet  
7. Vispa äggvitorna och socker i en bunke som man placerar över sjudande vatten. Vispa ordentligt tills smeten blir vit, styv och slät. 
 
8. Rör till sist försiktigt i vinbären. Obs! rör inte för mycket då vinbären lätt mosas sönder. 
8. Bred på marängsmeten över kakan och grädda ytterligare 5 minuter eller tills marängen fått lite färg. Låt svalna och skär i fyrkantiga bitar. And you're done! :)

2 kommentarer:

IKE sa...

Tack för receptet!
Fräsch kaka och pedagogiskt recept.

/Ingela

Anonym sa...

Gjorde denna igår, gud så gott det var!
Jag hade dock även bären i själva smeten innan gräddningen. Funkade prima!

/anonymous ;)