söndag 15 januari 2012

Vit chokladtryffel med mascarpone och fräsch apelsinsmak

Hallå alla mina 10000-tals bloggläsare :P! För något år sedan hittade jag ett tryffelrecept gjort på huvudingredienserna vitchoklad och mascarpone. Jag försökte mig självklart på receptet och fick som resultat underbart söta tryfflar som var hårda på utsidan och ljuvligt mjuka på insidan och som bara smälte helt fantastiskt i munnen. Tyvärr sparade jag inte receptet så minns inte de exakta delarna ingredienser man skulle använda. Men nu när jag har försökt mig på dessa tryfflar igen så har jag testat mig fram och tillsatt grädde för en krämigare konsistens. Jag har även piffat upp smaken genom at ha tillsatt generöst mycket apelsinskal från tre apelsiner (visserligen inte så stora, men ändå) som gett tryfflarna en mycket frisk citrussmak.

Ca 25-30 stycken
50 g smör
1/2 dl vispgrädde
1 dl mascarpone
175 g vit choklad
1,5 dl florsocker
Finrivet skal av tre hela apelsiner
Ytterligare 150 gram vit choklad till garneringen
Kokos att strö över tryfflarna

1. Börja med att koka upp smör, grädde och färskosten i en kastrull. Brytchokladen och rör ner i kastrullen tills de smälter.  Tillsätt sedan florsockeroch det finrivna apelsinskalet och rör om till en jämn smet.
2. Häll upp smeten i en skål och låt den svalna först i rumstemperatur och sedan i kylskåpet i ett par timmar.
3. Ta sedan smeten med en matsked och rulla till jämna kulor med händerna. Ett tips är att kyla händerna i kallt vatten så smälter inte smeten lika lätt när man rullar mellan händerna. Låt de få torka ytterligare två timmar i rumstemperatur.
4. Bryt chokladen till garneringen i bitar och smält chokladen i vattenbad och låt svalna.
5. Doppa kulorna i den smälta chokladen med hjälp av en gaffel och lägg de på bakplåtspapper efter att de runnit av.
6. När tryfflarna stelnat ska de förvaras svalt i en lufttät burk.

Inga kommentarer: