lördag 30 juni 2012

Studenttårta (mössa)

Hej allihopa! Här kommer några inlägg på de tårtor jag gjorde till min systers studentfest. Pågrund av tidsbrist hann jag tyvärr inte ta så många steg-för-steg bilder. Jag hade så ont om tid att jag blev tvungen att köpa färdiga anslag (tårtbottnar) till tårtorna. Fyllningarna förberedde jag å andra sidan dagen innan.
Denna studentmössetårta har jag fyllt med jordgubbsmousse och vaniljkräm och sedan täckt med kavlingsmarsipan samt mina egna handgjorda dekorationer.
    
Tårtfyllning
Fyllning 1. Jordgubbsmousse
250 g jordgubbar (färska helst)
4 st gelatinblad
0,75 dl vatten
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vispgrädde
1. Lägg gelatinet i rikligt med kallt vatten i ca 5 minuter
2. Mixa medan alla jordgubbar till en jätteslät puré.
3. Koka vatten och socker tillsammans tills sockerkristallerna har löst sig. Krama ur gelatinbladen och och låt de sedan smälta i sockerlösningen. När allt har svalnat, blanda i jordgubbspurén. Vispa sedan grädden så att den blir riktigt fast och häll i jordgubbsblandningen direkt. Blanda ordentligt.

Inga kommentarer: